|
KLIK
voor andere strips van
Typex |
|
|
TYPEX'S ANDY
Feitelijke Fictie - De Vele Levens van Andy Warhol
Typex
Scratch Books | 562 p. | € 35,00 (HC) |
Het
laatste knoopje van de stripster |
Pagina
239. We kijken even omhoog en zuchten. Wat een prachtige pagina,
Guy Peellaert achterna. We leggen de strip
naast ons neer. Spotify gaat uit. Wat versuft van het bingereaden
staan we recht en wandelen naar onze platenspeler. Waar zit
hij? Hier. Voorzichtig halen we de eerste van de Velvet
Underground — ja, die met de banaan —
uit onze wat bestofte platenkast. De naald kraakt. Het kan
ook de plaat zijn. De schurende stem van Nico
vult de ruimte. "When you think the night has seen
your mind. That inside you're twisted and unkind. Let me stand
to show that you are blind. I'll be your mirror. I'll be your
mirror." Alles klopt. Dit is het. We zijn nog niet
eens halfweg Typex' biografie van Andy
Warhol en we zijn al helemaal verkocht.
We waren nochtans sceptisch. Dat krijg je als je vooraf iets
te veel jubelberichten hoort. De wat banale cover en de eerste
platen die ons deden denken aan godbetert de oude Jommekes,
stimuleerden allerminst onze leeshonger. Gaan we nu echt iemand
de hemel in prijzen omdat hij vijf jaar schrijft, schetst
en tekent aan één stripboek en in pakweg duizend
dagen zijn vele schetsboeken definitief omzet naar 562 strippagina's?
Zijn kwantiteit en inzet een beloningsfactor? Nee toch?
Uiteindelijk begonnen we eraan. Yes. Dat voelt goed aan. Ondanks
een razendsnel leesritme is dit geen haastwerk. Typex, né
Raymond Koot, heeft zich uitstekend gedocumenteerd
via verschillende bio's, (film)dagboeken en persoonlijke interviews.
Alsof het niets is, pakt hij ons in met vlotte dialogen en
een prima verhaalopbouw. Steeds meer krijgen we voeling met
mister Andrew Warhola. Zijn artistiek hoogtepunt
was er al begin jaren 1960 toen hij de commerciële leegte
van zijn tijd sublimeerde. Hij vermoordde de originaliteit
en de passie van de toenmalige schilderkunst met zijn eerste
reeks zeefdrukken. Je kan immers geen emotie leggen in een
blik soep. Warhol voelde de Amerikaanse cultuur perfect aan
en werd een icoon. Het was het echte startschot van een ongelofelijk
leven. Als een zonnekoning omringt Warhol zich met een steeds
wisselende, extravagante hofhouding van beroemdheden, eendagsvliegen,
wannabes en puur uitschot. Steeds wanhopiger probeert Zijne
Blonde Gepruikte de vinger aan de pols van de tijd te houden.
Het lukt hem net niet. Uiteindelijk blijkt Warhol een complexe
zeurpiet te zijn. En een gemene manipulator. En een geniaal
moederskindje. Maar vooral een levende legende. Een echte
stripfiguur.
Al die pagina's lang is het Typex niet te doen om Warhols
kunst. Hoewel de Amsterdammer carte blanche kreeg van The
Andy Warhol Foundation om de werken te gebruiken, telt
voor hem enkel het enigma van de man Warhol. De kunst is bijzaak.
Heel straf is dat Typex, ondanks een mateloze interesse in
zijn hoofdfiguur, afstand blijft houden. Enkel als
David Bowie even het verhaal binnenwandelt, voel
je een oprechte verliefdheid voor een personage. Maar daar
blijft het bij. Ondanks alle drank, drugs en rock-'n-roll
blijft dit een nuchter en ontnuchterd verhaal. Maar als een
stripster die haar laatste knoopje niet open krijgt, houdt
Typex tevens dingen voor ons verborgen. Zo wordt de intense
samenwerking van Warhol en Mick Jagger genegeerd
ten koste van Warhols escapades met Bianca Jagger
in de roemrijke Studio 54. Typex vertelt duidelijk
zijn eigen Warhol-verhaal. Niets mis mee. Nergens beloofde
hij ons een objectieve biografie.
Ook grafisch gaat de Rembrandt-tekenaar voluit. Voor
elk van de tien levensfases van Warhol kiest hij een aangepaste
tekenstijl. Van een zwart-witte jaren 1930-stijl naar de psychedelica
van Peellaert over de lederen homostijl van Tom of
Finland tot vintage Disney. Alles
kan. Alles mag. Alles werkt. Bovendien verrast hij ons om
per hoofdstuk uit te pakken met een pagina vol Amerikaanse
baseballprentjes van de protagonisten van dat moment, van
Maria van Nazareth tot Madonna.
De achtergrondteksten hiervan zijn zo hilarisch dat ze een
apart verzamelalbum waard zijn.
Pas bij het dichtslaan van deze knoert lazen we Typex' advies
om ieder deeltje apart te lezen. Te laat. De dik 560 pagina's
hebben we in één lange ruk uitgelezen. Een pure
overdosis. Vandaag zijn we vier dagen later en blijft de strip
nog in ons hoofd rondspoken. Wat was dit geweldig. Wat was
dit de inspanning waard. Wat was dit de max!
De graphic novel verschijnt straks in zes talen en in veertien
landen. Voor de spotprijs moet je het zeker niet laten. Verzamelaars
van luxe-edities krijgen het album bovendien verpakt in een
exclusieve kartonnen doos die je onherroepelijk moet kapot
maken als je het album wil lezen. Andy zou die gimmick geweldig
hebben gevonden.
Bij het verschijnen van de graphic novel Rembrandt
roemde Nick Cave Typex als de tweede beste
Nederlandse tekenaar, na Rembrandt zelf.
Terecht leverde die strip Typex zijn fifteen minutes of
fame op. Maar met Andy is Typex Warhols beroemde
quote aan het heruitvinden. Dat kwartiertje roem zal hij opnieuw
en veel langer beleven. Het is meer dan verdiend. Typex'
Andy is alvast het stripevenement van 2018. |
WOUTER PORTEMAN --- oktober 2018 |
|