|
KLIK
voor andere strips van
Brecht Evens |
|
|
HET AMUSEMENT
Brecht
Evens
Oogachtend | 336 p. | € 35,00 (HC) |
Uiterlijkheden |
Het
lijkt alsof Brecht Evens in 2009 debuteerde
met Ergens Waar Je Niet Wil Zijn, maar onder andere
Een Boodschap uit de Ruimte (2005) en Vincent
(2006) gingen eraan vooraf. Waren deze strips nog opvallend
conventioneel, dan brak hij met Ergens Waar Je Niet Wil
Zijn met tradities en geplogenheden. Hij ontving er de
eerste Willy Vandersteenprijs voor, de Prix
de l'Audace in Angoulême én een nominatie
voor de prestigieuze Eisner Awards. Het kroonde
hem tot prins van wat men in sommige kringen de Nieuwe Vlaamse
Strip noemt. Brecht Evens was de frisse wind die verbaasde,
bewondering afdwong en met wie de toekomst verzekerd leek.
Het Vlaams Fonds voor de Letteren, altijd
tuk op vlaggendragers die het beleid van de organisatie rechtvaardigen
en glans geven, investeerde in de mooie jonge god en het talent
van Evens deed de rest. Dat hij ondertussen internationale
bekendheid geniet, zal wie een beetje thuis is in de stripwereld
niet verbazen.
Maar van de meisjes en jongens die financiële steun ontvangen,
wordt verwacht dat ze ons regelmatig op iets nieuws trakteren
en dat gaat in het geval van Evens niet van een leien dakje.
Zijn grafische begaafdheid overklast zijn competentie om originele
verhalen op een boeiende manier te vertellen. Daardoor moet
er vaak zoveel tussen de lijnen worden gelezen dat het niet
zeker meer is of het er allemaal wel staat. De Liefhebbers
(2011) en vooral Panter (2014) zijn daar een sprekend
voorbeeld van. Maar er komen geen krassen op het blazoen van
deze held. Een niet onaardige fanbase ontdekt in hem glimpen
van Jim Morrison, de jonge Nick Cave
of Bastien Vivès en met opmerkelijke
projecten zoals een reisboek voor de Fondation Louis
Vuitton over Parijs, de stad waar hij woont en werkt,
bevestigt hij zijn reputatie.
Nu is er eindelijk het lang verwachte Het Amusement,
een meer dan driehonderd pagina's dikke graphic novel waaraan
Evens vier jaar heeft gewerkt. De lancering werd voorafgegaan
door vakkundig teasen en lekken van informatie die het evenement
glans moeten geven. Zo kwamen we te weten dat de auteur met
een depressie, een manische periode, een psychose en een nieuwe
depressie worstelde, we hoorden dat hij enige tijd in een
instelling verbleef, dat hij MDMA nam, dat het draaiboek van
deze strip zo'n vijf kilo woog en dat hij dat gewicht de ganse
productieperiode met zich meedroeg. Het mag duidelijk zijn,
Brecht Evens beantwoordt aan het romantische beeld dat men
van het kunstenaarschap heeft: de lijdende, wroetende, getormenteerde,
euforische artiest op een mansarde in Parijs.
Maar in tegenstelling tot behoorlijk wat stripmakers speelt
Brecht Evens niet de Artiest, hij is het ook en in zijn dooie
eentje tilt hij het genre naar een hoger niveau. Faut
le faire. Verhaaltechnisch gebruikt Evens in Het
Amusement dezelfde trukendoos als voor Ergens Waar
Je Niet Wil Zijn en De Liefhebbers. Verschillende
personages zijn tegelijk aan het woord. Ze voeren intieme
conversaties in bars, taxi's en toiletten. Dat levert een
gekakel van jewelste tegen een muur van geluiden, tot de auteur
er enkele figuren uitlicht die we de rest van het album volgen.
Tant pis pour les autres. Het zorgt voor frustratie
omdat een veelbelovend verhaal geen afwikkeling krijgt en
een onnozel niemendalletje over verschillende pagina's uitgesponnen
wordt. Het leven zoals het is, maar het nieuwe, het verrassende,
het gewaagde is er ondertussen wel af. De Prix de l'Audace
(de prijs voor durf en lef) verdient deze beproefde techniek
niet meer.
En er is nog wat. Ook al voert Evens met Rodolphe zichzelf
ten tonele en krijgt Het Amusement daardoor iets
therapeutisch, deze keer is met geen mogelijkheid in het flinterdunne
scenario enige gelaagdheid of in de dialogen wat diepgang
te ontdekken. In het beste geval is Het Amusement
inhoudelijk en tekstueel een tamelijk getrouwe weergave van
wat je mag verwachten als je het nachtleven induikt. Niemand
gaat naar de Carré voor een diepgaand gesprek. Het
draait om uiterlijkheden. En uiterlijkheden heeft de nieuwe
Evens te over.
Het Amusement oogt groots, spectaculair, verbluffend,
fantastisch, ongelooflijk, wondermooi, sensationeel en belangrijk.
Het is een indrukwekkende proeve van bekwaamheid en een buitengewone
kijkervaring. Wanneer de personages op eenzelfde plek blijven,
concentreert Evens zich op hun houdingen, gebaren en hun manier
van kijken waardoor het visueel iets minder excentriek wordt.
Maar wanneer de nachtraven besluiten om zich naar een andere
boite te begeven, dompelt Evens de lezer onder in een verblindend,
hallucinant en oogstrelend spektakel. Op zo'n moment lijkt
het alsof er een art brut-kunstenaar aan het werk gaat, iemand
die geobsedeerd z'n eigen vormtaal hanteert en wars van alle
geplogenheden in grote tableaux zijn thematiek vorm geeft.
Het Amusement erotiseert, mystificeert en parodieert
het uitgaansleven en etaleert het buitengewone grafische talent
van Brecht Evens. Dat lefgozers zoals hij breken met vooropgestelde
ideeën en verwachtingen, kan de strip enkel ten goede
komen. Daarom alleen al verdient dit boek een prijzenregen
en een sensationele verkoop.
Het Amusement kan makkelijk worden weggezet als een
remake van Ergens Waar Je Niet Wil Zijn, wat het
tamelijk overbodig zou maken, en toch is dat allerminst het
geval. Het Amusement is visueel zo uitzonderlijk
sterk dat het de lezer nog dagen achtervolgt. Dat de leeservaring
dat alweer niet is, moet men er in het geval van Brecht Evens
maar bijnemen. |
FLO VAN DIJCK --- september 2018 |
|