|
COMPLEET
VERHAAL
LAATSTE DEEL VAN TWEELUIK |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Jimmy Hostens
KLIK
voor andere strips van
Rino Feys |
|
|
ALTIJD ERGENS OORLOG 2
Jimmy
Hostens + Rino Feys
Uitgeverij Bibliodroom | 120 p. | € 19,95 (HC) |
En
toen viel de bom |
Er
is altijd ergens oorlog. Niet nu, niet gisteren, maar een
goede honderd jaar geleden kreeg de Westhoek het zwaar te
verduren. Veel hoeven we daar niet meer over te vertellen,
want iedereen kent inmiddels de iconische geschiedenis van
het verwoeste middeleeuwse stadje Ieper, haar Yperiet, de
slag bij Passendale, het soldatengraf van de echte Peter Pan
en andere Tyne Cot Cemeteries. Maar amper twintig kilometer
verder, weliswaar aan de Duitse kant, lag de handelsstad Roeselare.
Door onafgebroken bombardementen was ook deze frontstad in
een ruïne veranderd. De leeggeplunderde, half ingestorte
huizen werden door voorbijtrekkende krijgsgevangenen als toilet
gebruikt. Het wemelde overal van de ratten. Nog slechts enkele
honderden inwoners bleven angstig en volhardend in deze door
de Duitsers bezette spookstad wonen. De geallieerden bekommerden
zich niet om hun lot. Hun oorlogsgeschiedenis werd doodgezwegen.
Zij waren niets. Zij waren ballast. Zij waren Duits grondgebied.
Ook in dit tweede deel lezen we mee met de kleine Marie. Nauwgezet
noteerde het meisje elke gebeurtenis in haar dagboekje. Hoe
ze genoot van het verse vlees van een pas gebombardeerd paard,
hoe zelfs de pastoors wegvluchtten uit de ellende en hoe moeilijk
het was om te overleven tussen en met de steeds meer vertwijfelende
Duitsers. Ze had het niet gemakkelijk. Maar haar krijgsgevangenen
papa die kon ontsnappen en nu ergens in Nederland ronddwaalde,
zou en moest trots op haar zijn. En toen viel er weer een
bom.
Dat we geweldig uitkeken naar het tweede deel van Altijd
Ergens Oorlog is heel zachtjes uitgedrukt. De avonturen
van Marie waren voor ons immers een van de verrassingen van
2016. Vanuit het amateurcircuit piloteerde Jimmy Hostens
zichzelf als de bastaardzoon van Régis
Loisel. Zonder schroom combineerde hij diens gekende
karikaturale stijl met een geweldige paginaopbouw. Of het
nu een kapotgeschoten lijk of een luchtaanval is, Hostens
koos steeds voor het shot met maximale impact én neutraliseerde
dit geweld terzelfdertijd met een sobere paginaopbouw. Schrijver,
muzikant en duivel-doet-al Rino Feys pakte
ons bovendien helemaal in met zijn Willem Elsschotse
aanpak. Het bleek een kwalitatieve én commerciële
succesformule. Een eerste oplage van duizend exemplaren was
in amper een paar weken tijd uitverkocht. Volkomen terecht.
Deel 2 bevestigt al het goede van de eersteling. De teksten
van Feys dartelen over het papier en Hostens charlestonstijl
maakt zelfs het vuilste van deze oorlog verteerbaar. Maar
toch hadden we stiekem op meer gehoopt. In hun vernieuwingsdrang
liet het duo na om de deur naar de Belgische striptop echt
in te beuken. Het zit 'm in enkele keuzes. Feys ging zo op
in het dagboekformat dat deze Altijd Ergens Oorlog
meer lijkt op een geïllustreerd boek dan op een graphic
novel. Dit werd nog versterkt door het eerbetoon van Jimmy
Hostens aan zijn ander grafisch voorbeeld, Jacques
Tardi. Net zoals in diens Ik René Tardi,
Krijgsgevangene in Stalag IIb, koos de Roeselarenaar
consequent voor paginabrede prenten. Beide keuzes zorgden
ervoor dat we nu genieten van een artistiek knap, opvallend
boek. Maar terzelfdertijd hebben de auteurs zichzelf beroofd
van twee van hun sterke wapens, namelijk geloofwaardige dialogen
en een knallende paginaopbouw. Jammer. En toch weer niet,
want de strip blijft een binnenkomer van formaat.
Altijd Ergens Oorlog is een machtig tweeluik geworden
over de vergeten zijde van de vuile loopgravenoorlog. Een
graphic novel om te ontdekken. |
WOUTER PORTEMAN --- oktober 2018 |
|