|
AÉROPOSTALE - LEGENDARISCHE PILOTEN 3
Vachet
Patrick
Dumas + Christophe Bec
Silvester | 56 p. | € 16,95 (HC) |
Bruggenbouwer |
In
1997 speelde Kevin Costner de hoofdrol in
de door hem geregisseerde post-apocalyptische prent The
Postman. Als deze pretentieloze action flick, naast het
ten tonele voeren van wijlen Tom Petty, al
een boodschap heeft, dan is het wel dat de post(bode) een
beschavingsfunctie heeft. Post ontvangen brengt desolate gebieden
met elkaar in contact, bevordert interactie en verspreidt
kennis. Zouden de vroegste postpiloten zich ook zo gevoeld
hebben? Bruggenbouwers tussen beschavingen? Onrechtstreeks
wordt die vraag beantwoord. De redenen zijn divers: trots,
beroepsernst of simpelweg een onbedaarlijke passie voor het
vliegen.
Aéropostale is aan z'n derde volume toe. Onderwerp
van dit deel is Paul Vachet, een onderscheiden
oud-gevechtsvliegenier die een van de gevaarlijkste routes
bemant die ooit zijn bevlogen. Nieuwe, onuitgegeven, vlieglijnen
uitzetten in Zuid-Amerika? Evenmin een probleem, al zijn ongelukken
nooit veraf.
De structuur van Aéropostale lijkt intussen
wel duidelijk. De reeks biedt biografische pilotenportretten
in losstaande albums. Ook voor Vachet neemt Patrick
A. Dumas opnieuw de tekenpen ter hand. De man, die
voor de Nederlandstalige markt niet al te veel op zijn actief
heeft, heeft een stijl die zich niet voor iedere strip leent.
Weinig perspectiefwissels, schaarse close-ups, en een eerder
klassieke bladspiegel werken echter wel voor dit genre van
strip. Zeker wanneer de landschappen het overnemen en de luchten,
knap ingekleurd door Diogo Saito, dan toch
de achtergrondbladspiegel inpalmen. Saito blijft trouwens
eveneens op post en zal ook het volgende deel over Antoine
de Saint-Exupéry van kleuren voorzien.
Het behoeft een geoefend scenarist, met name Christophe
Bec, om van Vachet één vloeiende
leeservaring te maken. Aéropostale blijft
immers wat het is, een biografische stripreeks. Ook Vachet
is dus in essentie een samenrapen van feitelijke herinneringen.
Hoe goed Bec die herinneringen ook met elkaar verbindt, de
onderliggende structuur van aparte verhalen blijft behoorlijk
duidelijk, zelfs met de hulp van een verrassende en reminiscerende
verteller die terugblikt op zijn ervaringen met Vachet. Niet
dat die structuur van losse(re) eindjes stoort. Zolang je
er als lezer tenminste mee om kunt dat je slechts indrukken
en geen vaststaand beeld krijgt over Vachet. Om een totaalbeeld
te krijgen, moet je zelf verbindingen maken. Als een bruggenbouwer,
zoals de postbode er een is. |
DIEDERIK VAN DE VELDE --- november 2018 |
|
|