5
-Dirkjan 1


Wasjemenou? Strookjesstrips over de nerderige student Dirkjan met eeuwige streepjestrui. Tot zijn leefwereld behoren onder andere huisgenoot, lamzak en drinkebroer Bert, de inventieve Opa Bokma, nu en dan een figurerende alien, de intelligente hond Bello, een roedel nerds en psychiatrische patiënten en uiteraard de inwonende huiskabouters, nu eens optredend als ongedierte, dan weer als favoriete object om onheus te bejegenen.
Vlaamse waardering: In dit deel zijn vele slagen van de molen merkbaar in het studentikoze, ook wel absurde universum van Dirkjan en zijn vriendjes, huisgenoten of passanten. Luidop lachen kunt ge doen en zult ge doen bij het lezen van meerdere strookjes. De grap zit dikwijls verscholen in de verrassing of de bevestiging van je vermoeden. Tot onze favoriete slachtoffers horen de kabouters. In het land van Rien Poortvliet, dat aanleiding gaf tot een regelmatig voorkomen van kabouters in (strip)literatuur in Nederlandse reeksen, is het een bevolkingsgroep geworden dat niet valt weg te denken bij onze noorderburen. En al zeker niet uit Dirkjan! Zelfs Vlaming Kim Duchateau leerde dat kabouters succes genereren dankzij reacties (in de eerste plaats van de redactie) die hij krijgt op zijn wekelijkse strip Esther Verkest in P-magazine. Nou?
Aantal genomineerde albums van Mark Retera: 10/354
Weetjesparade: Mark Retera's eerste stripjes dateren van 1985 en gaan over vier werkloze mannetjes. Op dat moment studeert hijzelf nog psychologie. Een voorbeeld uit die tijd is Wim Stevenhagen die een tijd lang samen met Gerrit de Jager De Familie Doorzon tekent • Om te kunnen publiceren in het studentenblad Lekker Prakken (oplage: een duizelingwekkende twintig exemplaren!) verandert Retera zijn werkloze mannetjes in actievoerders. In deze eerste stroken van Aksieburo Ket komt al de luie donder en vetzak par excellence Bert voor • Bert is trouwens gebaseerd op een bestaande persoon die altijd in zijn onderbroek rondloopt • Na een periode van actievoerderij, starten de mannetjes een muziekgroepje: The Kettlers, losjes gebaseerd op leven en werken van The Beatles • Voor de Nijmeegse nuldejaars bedenkt hij in 1988 een student die er nog slechter aan toe is dan zijzelf. Zijn naam: Dirkjan • De grappen van Dirkjan verschijnen in voorpublicatie in het studentenblad ANS uit Nijmegen, stripblad Iris, het landelijke studentenblad Sum (dat hem na een tijd uit het blad knikkert), psychologiestudentenblad Critic, het striptijdschrift SjoSji en de krant Algemeen Dagblad alvorens het tot een eerste bundeling grappen komt in een albumuitgave • Voor het eerste album hertekent Mark Retera de oude strips en maakt extra tekeningen omdat hij ondertussen meer aandacht besteedt aan ruimte en correct perspectiefgebruik • Als humorist ontdekt Retera door het lezen van het werk van andere tekenaars een vast stramien waarin je een grap kunt gieten. Een voorbeeld daarvan is de zin "Geef me één reden..." waarop de pointe volgt, dikwijls vergezeld van de uitspraak "Nou" en een visueel bewijs van die reden • Eén van zijn grote voorbeelden is Gary Larson (The Far Side)... Zo groot zelfs dat Retera al eens een grap niet uitwerkt omdat hij hem te veel vindt lijken op eentje van Larson • Ook bij grappen van Peter de Wit (Sigmund, S1ngle) en René Windig en Eddie de Jong (Heinz) doemt het plagiaatspook vaak op • Tegenwoordig leest hij graag Dilbert van Scott Adams • De kabouters zijn een dankbare minderheidsgroep waar niemand iets mee heeft. Je kan er bijvoorbeeld geen negers van maken waar je even mee kan sollen. Met kabouters is dat plots wel toegelaten. Het idee voor de kabouters krijgt Retera 's morgens onder de douche na een nacht waarop hij omstreeks 4 à 5 uur thuiskomt. Om 11 uur moet zijn strook afgewerkt worden voor het studentenblad ANS (Algemeen Nijmeegs Studentenblad) en zo vlak voor de deadline kan hij niets beters bedenken dan een grap met de kabouters (zie afbeelding hieronder). Later blijkt dat iedereen er nogal moet om lachen. De kabouters worden een vast onderdeel van de reeks • Retera past doorgaans zelfcensuur toe, maar het belet niet dat een bepaalde grap alsnog niet wordt geplaatst. Met name twee stroken waarin Opa Bokma Dirkjan in een Duits legeruniform steekt om hem in een jeep met hakenkruizen de grens over te smokkelen. In de tweede strook doen de remmen het niet en rijden ze in een antiracismebetoging van een groep negers. De redactie pikt het niet. SjoSji (het vroegere Sjors en Sjimmie Stripblad) is geïnteresseerd in een eventuele publicatie van Dirkjan en vraagt meer werk om over te kunnen beslissen. De voornoemde stroken stuurt hij ook mee op. Vragen om moeilijkheden, vindt de redactie • Dirkjan is in dit album nog een student. Echt duidelijk wordt het niet wat hij precies studeert. Retera gokt zelf op culturele antropologie, maar eigenlijk telt enkel het concept om samen op kamers te leven. Een klassieke voedingsbodem voor confrontaties die tot grappen moeten leiden • Voor het weekblad Panorama tekent hij vanaf 1994 karikaturen van politici en voetballers. Het betaalt in die tijd lekker: vijfhonderd euro per week! In De Gelderlander en het Nieuwsblad van het Noorden verschijnen eveeneens karikaturen. De karikaturen voor Café De Wereld, een onderdeel van het televisieprogramma Vara Laat zijn door hem getekend. Ook op feesten en bruiloften treedt hij op als karikaturist • Op een personeelsfeest van voetbalclub PSV Eindhoven tekent hij naar live voorbeeld een aantal bekende voetballers. Tot de geportretteerde vopetballers, waar Retera zelf veel bewondering voor heeft, behoren Stan Valkx en onze landgenoot Luc Nilis. Retera schiet behoorlijk in de kramp als hij hen tekent. Als het om bekende figuren gaat, tekent hij ze liever naar een foto • Strips en muziek, de combinatie komt vaak voor bij stripmakers. Zowel de topgenomineerden in deze eindlijst, Peter van Dongen (Rampokan, Muizentheater), Martin Lodewijk (Agent 327, Storm, Twee voor Thee), Hanco Kolk (Meccano, Gilles de Geus) als Retera spelen (in de loop van hun carrière) in muziekgroepjes. Retera speelt een tijd in Studio Iris Huisband (aka The Sexfuckers), genoemd naar de studio van het stripblad Iris. Vandaag speelt hij gitaar in het bandje Parker Machinery waarvoor hij enkele videcoclips wenst te creëren • Samen met Hanco Kolk bedenkt hij de 3D-anilmatieserie TattleToons voor de VPRO waar ze de tekst en karakterontwikkeling voor verzorgen. De bedoeling is dat kinderen hen ideeën doorsturen om het vervolg te kunnen uitwerken. In de praktijk werkt het minder: steeds hetzelfde kind mailt hen. Op de duur brengt Kolk dan maar zelf ideeën aan. De serie is stopgezet maar wint in 2001 wel de Emma Award voor Best Interactive Television • In d eperiode van SjoSji werkt hij drie dagen lang, zes uur per dag aan één strookje. Aan de belastingdienst valt dat moeilijk uit te leggen. Zij beweren dat dat helemaal niet kan • Vandaag verschijnt Dirkjan in onder andere Veronica Gids (oplage: één miljoen exemplaren) en in diverse dagbladen. Een tijd terug schrappen enkele kranten de publicatie van Dirkjan na het ontvangen van boze lezersbrieven. Na een grap over seksueel misbruik van leerlingen door een leraar, biedt Veronica Gids zijn excuses aan haar lezers aan • Voor de conceptuele collectie de Pincetreeks, uitgedokterd door Hanco Kolk naar Frans voorbeeld van onder andere Lewis Trondheim, tekent Retera in 1999 het langere Dirkjan-verhaal De Foto • De Dirkjan-albums verschijnen achtereenvolgens bij Big Balloon en Silvester. Sinds album 10 geeft Retera ze zelf uit • Door het vele werk aan de strookjes en bijkomend illustratie- en reclamewerk is Retera niet langer exclusief de auteur van Dirkjan. Onder de naam Het Mark Retera Ensemble werken vier medewerkers mee, waaronder Retera. Op maandagochtendvergaderingen worden grappen bedacht of voorgesteld die besproken worden om eventueel tot uitwerking over te gaan, al dan niet door Retera zelf • Het eerste deel wordt door het Stripschap uitgeroepen tot beste album van 1996. In 2004 wint Mark Retera de Stripschapprijs voor zijn hele œuvre • De oplage per nieuw deel bedraagt ongeveer 25.000 exemplaren. Ook de merchandisingmachine springt op het succes. Zo bestaan er puzzels, scheurkalenders, T-shirts, magneten, key-caps en een bierfles (waarvoor Retera door de brouwer van het Jopen Stripbier wordt uitbetraald in bier) • Op Vlaams territorium blijkt de humoristische reeks vooral aan te slaan in steden met een grote studentenpopulatie: Leuven en in mindere mate Gent springen eruit • Alle albums van Dirkjan zijn voor deze top genomineerd. De hoge score van het eerste deel beschouwen wij daarom als een signaalwaardering voor de hele reeks.



DE REACTIE VAN MARK RETERA (11/05/2006)
Wat is uw reactie op deze topnotering?
Ik weet nog goed dat ik als negenjarig jongetje van een onbekende man op het schoolplein een tasje stripboeken in mijn handen gedrukt kreeg. Als tegenprestatie moest ik een stapel reclamefoldertjes voor het weekblad PEP verspreiden. Ik heb een rustig plekje opgezocht (de struikjes achter het gymzaaltje) waar ik de rest van de dag ongestoord kon lezen. De volgende ochtend op weg naar school herinnerde ik me dat de foldertjes nog uitgedeeld moesten worden. Met een angstig voorgevoel liep ik naar de struikjes waar ik ze had achtergelaten. Mijn angst bleek gegrond. De nog steeds aanhoudende regen had de folders totaal ongeschikt gemaakt voor verspreiding. Gelukkig was ik zo verstandig geweest om mijn stripboeken wèl mee naar huis te nemen. Een van de boeken staat nu, meer dan dertig jaar later nog steeds in mijn boekenkast. Agent 327: Dossier Stemkwadrater. Ik durf wel te stellen dat mijn interesse voor strips met dit boek begonnen is. Het is natuurlijk al een bijzondere eer dat Dikjan in het rijtje beste Nederlandse strips aller tijden beland is. Maar dat hij daar staat samen met Agent 327 maakt het nog mooier.
Waarom zouden onze lezers net voor dit album gekozen hebben, denkt u?
Als ik het eens wist. Deel 2 tot en met 11 zijn me even lief.
Wat vindt u zelf de beste Nederlandse strip(s)?
Dossier Stemkwadrater.
Wat zijn uw huidige stripprojecten?
Doorgaan met Dirkjan.
 
D A T A S H E E T
Tekenaar:
Mark Retera
Scenarist:
Mark Retera
Uitgever:
Big Balloon b.v.
Eerste druk:
1996
Uitvoering:
SC, kleur